۱۳۸۶ بهمن ۲۲, دوشنبه

آقاي نابوکوف
گزيده اي از يادداشت " هانا گرين" يکي از دانشجويان نابوکوف در مورد تدريس او
از کتاب " ولادمير نابوکوف" با ويرايش پيتر کنل
برگردان:علي گرجي
ادامه...
نابوکوف از چخوف گفت . از چشم اندازهاي غم انگيز او؛ از جهان او ؛ اينکه
جهان چخوف قمري خاکستريست.
نابوکوف از لومونوسف گفت . اينکه جهان او " جهان آبي مايع " است
نابوکوف از" ايو جين وان جين" که به انگليسي آنرا "you-gin,one-gin"مينوشت سخن گفت و در مورد "طرح توطئه هاي " جالب او .
نابوکوف از پوشکين گفت . اينکه در ترچمه مطالب پوشکين بسياري از گفته هاي او را نمي شود ترجمه کرد و اين باعث ميشود بسياري از نوشته هاي او از بين بروند.از تمرکز کردن روي موزيک شعر و ريتم هاي جالب او گفت و اينکه چگونه اصطلاحات قديمي در نظم شعري او دوباره جواني آغاز ميکنند و در تاريکي ميجوشند وسوسو ميزنند.
نابوکوف در کلاس برتخته سياه نموداري کشيد تا ما بتوانيم محل دقيق درگيري و قتل پوشکين توسط آن مرد فرانسوي بنام " دو آنته " را ببينيم . او نوع و شکل درگيري را شرح و صحنه را بما نشان داد.
در يک بعد از ظهر سرد يخ زده 27 ژانويه 1837 در بالاي يک تپه در اطراف سينت پيترز بورگ در تاريک روشن هوا و در حاليکه رودخانه " نيوا"يخ بسته واز برف پوشيده شده بود؛ همسر هوسباز پوشکين که زيبا يي خيره کننده اي داشت ولي بسيار فرد سبکسرو لاس زني بود بخاطر سورتمه سواري سبب اين درگيري شد .همسر پوشکين از شعرهاي او خسته شده بود و در دربار تزار نيکلاي اول رفت و آمد داشت.پوشکين هر گز روسيه را ترک نگفت. او مي انديشيد که فشار دولت باعث تبعيد نويسندگان مي شود. پوشکين از استبداد تزار بر انديشه مردم متنفر بود.
نابوکوف توضيح داد به اينکه پوشکين همسرش را ديد که با مرد فرانسوي درحال لاس زدن است ؛ مردي که کمتر از يکماه قبل با خواهر همسرش ازدواج کرده بود. پو شکين در حاليکه سلاح در جيب خود داشت به مرد فرانسوي نزديک شد . دقيقن ساعت چهار و سي دقيقه بود که مرد فرانسوي نخست بسوي او شليک کرد . پوشکين از ناحيه شکم زخمي شد و بر زمين افتاد اما توانست برخيزد و بسوي آن مرد شليک کند که تيرش به بازوي مرد فرانسوي اثابت کرد و او نيز بر زمين افتاد . پوشکين فکر کرد آن مرد را کشته است و بهمين خاطر شعار پيروزي زنده باد سر داد اما دو روز بعد پوشکين شاعر بزرگ روسيه در سن 36 سالگي جهان را وداع گفت.
ادامه دارد.....
"چاپ مطالب مربوط به نويسنده اين سايت بدون اجازه نويسنده غير قانوني ميباشد."ع-گ

هیچ نظری موجود نیست: