۱۳۹۲ مهر ۶, شنبه

اهدای جايزه «روزنامه نگاران کانادايی برای آزادی بيان» به گنجی

images7.jpg
جايزه «روزنامه نگاران کانادايی برای آزادی بيان» در دستان گنجی روزنامه نگار ايرانی
شهروند ــ فرح طاهری:
پنجشنبه ۲۵ ژانويه ۲۰۰۷، در سالن کفلر دانشگاه تورنتو مراسم اهدای جايزه «روزنامه نگاران کانادايی برای آزادی بيان» *CJFE به اکبر گنجی روزنامه نگار و فعال حقوق بشر ايرانی برگزار شد.
اين جايزه در زمان در بند بودن گنجی به پيشنهاد دکتر رضا براهنی، آقای حسن زرهی و آقای مرتضی عبدالعليان (عضو CJFE) و پذيرش سازمان روزنامه نگاران کانادايی به او تعلق گرفته بود که سرانجام در روزهای آغازين سال ۲۰۰۷ فرصتی شد تا در يکی از سردترين شب های تورنتو، جايزه به اکبر گنجی اهدا شود.

خانم جولی پين از سازمان CJFE با ابراز خوشحالی از حضور اکبر گنجی، از آقايان محمد توکلی، عليرضا حقيقی و مصطفی رخ صفت برای همکاری شان تشکر کرد.
آقای آرنولد امبر(Arnold Amber) رئيس سازمان CJFE به مراسمی که طی آن به سه نفر از جمله اکبر گنجی جايزه داده بودند اشاره کرد؛ به دو مرد و يک زن و اينکه از اين سه تن گنجی در زندان بوده و نتوانسته جايزه اش را بگيرد.
او گفت، ما يک مستند درباره هريک از برگزيده ها تهيه کرده بوديم که نشان داديم و حالا فيلم گنجی را برای خود او هم ميخواهيم نمايش دهيم.
فيلم را CBC تهيه کرده بود و کنفرانس برلين را نشان ميداد و سخنرانی گنجی را در آن جا و بعد صفحه اول کيهان که کنفرانس را ننگين خوانده بود...
پس از پايان فيلم آقای امبر سه فرد پيشنهاددهنده را معرفی کرد و از آقای عبدالعليان به عنوان عضو فعال و خستگی ناپذير CJFEنام برد و سپس آقای دکتر براهنی و آقای حسن زرهی را معرفی کرد و از آنها تشکر کرد. اين افراد که در سالن حضور داشتند به تشويق حاضران پاسخ دادند. پس از آن رئيس CJFE از اکبر گنجی دعوت کرد تا پس از ۶ سال و چند روزی بيايد و جايزه اش را تحويل بگيرد.
پس از اهدای لوح، خانم کارول آف(Carol Off) از CBC و مجری خوب و مسلط برنامه راديويی As It Happens همراه با اکبر گنجی و دکتر محمد توکلی بخش پرسش و پاسخ را برگزار کردند.

در آغاز آقای گنجی از سازمان روزنامه نگاران کانادايی برای اهدای جايزه تشکر کرد و همچنين از دوستانی که ايشان را معرفی کرده بودند و از افرادی که در سالن حضور داشتند، سپاسگزاری کرد.
گنجی در پاسخ به اين پرسش که اتهام شما چه بود، گفت: اتهام ظاهرا به علت شرکت در کنفرانس برلين بود ولی در واقع برای افشای قتل های زنجيره ای بود.
گنجی در پاسخ به پرسش های ديگری به وضعيت موجود اشاره کرد و گفت: مردم به خاطر عقايدشان دستگير ميشوند و مدتهای طولانی در سلول انفرادی نگه داشته ميشوند، در حالی که چنين جرايمی در نظام های دموکراتيک مطلقا وجود ندارد.
گنجی در پاسخ به اين پرسش که ميدانستيد در سطح جهان از شما حمايت ميشود، گفت: در انفرادی هيچ خبری نميرسد ولی در بند عمومی چرا و در اينجا باز هم از حمايت مردم دنيا در طول اين مدت تشکر ميکنم.

در پاسخ به پرسش ديگری گنجی به ديدارش با انديشمندان بزرگی چون چامسکی، رورتی، هابرماس و ... اشاره کرد و در درجه اول اين ديدارها را ناشی از علاقه اش به مسائل روشنفکری و گفت وگو در زمينه های مختلف عنوان کرد ضمن آن که تاکيد کرد ميخواسته وضعيت حقوق بشر در ايران را به اطلاع آنها برساند و حمايت آنها را از مبارزه دموکراسی خواهی مردم ايران جلب کند.
گنجی در پاسخ به پرسش خانم آف که چرا به دعوت کاخ سفيد پاسخ منفی داديد، گفت: من مخالف ديالوگ نيستم و الان هم به مذاکره علنی و شفاف دولتهای ايران و آمريکا اعتقاد دارم ولی من خودم را نماينده کسی نميدانم و اگر کسی بناست با بوش ملاقات کند بايد رهبر يک جنبش باشد و من خودم را رهبر نميدانم. اگر بدانم که ملاقات من با کسی از حمله نظامی به کشورم جلوگيری ميکند قطعا اين کار را ميکنم و هزينه اش هم برايم مهم نيست.
در مورد حل مشکلات خاورميانه، گنجی فقر، بيسوادی، و دولتهای فاسدی که غرب بر سر کار آورده را از مشکلات خاورميانه خواند. او گفت: حمله به عراق و افغانستان رشد بنيادگرايی را همراه داشته. دموکراسی با حمله امکان پذير نيست. ايران نياز به رژيم دموکرات دارد ولی اين وظيفه ما ايرانيهاست نه ديگران.

او در ادامه گفت: بهترين راه حل برای خاورميانه پاک کردن کل منطقه خاورميانه از سلاح اتمی، راه حل عادلانه برای نزاع اعراب و اسرائيل و مذاکره علنی و شفاف بين ايران و آمريکاست. گنجی در توضيح مذاکره علنی و شفاف گفت: زيرا در صورت مذاکرات مخفی، ايران نيز به سرنوشت ليبی دچار ميشود به طوری که قرار شد ليبی سلاح هسته ای را کنار بگذارد و جهان هم نقض حقوق بشر در ليبی را نديده بگيرد. در مراحل بعدی برای بيسوادی و فقر گسترده در منطقه نيز بايد کاری انجام شود.
خانم آف از گنجی پرسيد: شما ميخواهيد به ايران برگرديد. چه برنامه ای داريد؟ و او در پاسخ گفت: شرايط ايران شرايط دشواری ست. سرکوب ها گسترده تر از قبل شده، نهادهای مدنی را از بين ميبرند، وب سايت ها فيلتر شده، روزنامه های مستقل تعطيل شده، دانشجوها احضار و توبيخ و زندان ميشوند. امروزه هر فعالی مثل من که خانه را ترک ميکند همسرش مطمئن نيست که شب برميگردد. ما در اين شرايط زندگی ميکنيم و من بايد در ايران مبارزه کنم برای يک رژيم دموکراتيک در ايران.
گنجی در پاسخ به اينکه "اگر انتخابات آزادی در خاورميانه برگزار بشود چه کسانی برنده خواهند شد؟"، گفت: در خاورميانه بنيادگراها پيروز ميشوند ولی ايران استثناست زيرا پيش شرط های دموکراسی در ايران وجود دارد: سطح سواد، شهرنشينی، طبقه متوسط، اجماع روشنفکران بر سر دموکراسی و اينکه ۲۸ سال تجربه حکومت بنيادگرا داشته ايم. امروزه بسياری از مردم خاورميانه بهشتشان ايران است ولی برای ما شرايط مرگ و زندگی است.
در آخرين پرسش وضعيت همسر و فرزندان گنجی مطرح شد که گنجی پاسخ داد که در ايران هزينه اصلی يک مبارز و زندانی را خانواده ها ميدهند.
ايران اتمی، دومين سخنرانی گنجی در تورنتو
روز يکشنبه ۲۸ ژانويه، اکبر گنجی دومين سخنرانی خود را در دانشگاه تورنتو درباره ايران اتمی ايراد کرد.
سالن کاملا پر بود و بيش از ۵۰۰ تن از ايرانيان از اين سخنرانی استقبال کرده بودند.
گنجی با اشاره به صدور قطعنامه اخير در سازمان ملل و اينکه ايران تنها کشوری بوده که به قطعنامه رای منفی داده، گفت: پس کجاست شعار همه ی دنيا احمدی نژادی شده؟ کجا هستند کشورهايی که ما به آنها پول ميدهيم...؟ سياست غلط دولت ايران در قبال هولوکاست صورت مسئله را عوض کرده و همه دنيا را در مقابل ما قرار داده. انگار که ايرانيان و مسلمانان يهوديها را کشته اند. من هر جا ميروم از من در اين مورد سئوال ميکنند.
گنجی با اشاره به خطر حمله آمريکا به ايران، بيشترين تاکيدش را روی اين نکته گذاشت که بايد ايرانيان خارج کشور با تظاهرات اعتراضی برای جلوگيری از اين حمله به ايران اقدام کنند. او بارها عنوان کرد که در صورت بروز جنگ اين مردم ايران هستند که هزينه خواهند داد نه دولت ها. گنجی از جامعه ايرانيان خارج کشور انتقاد کرد و با توجه به حضور گسترده آنان در کشورهايی چون آمريکا و کانادا گفت، بسياری از مهاجران کوبايی و مکزيکی را در مسئوليت های بالای کشوری ميبينيم ولی از ايرانيان هيچ خبر و اثری نيست. او گفت: تنها در تحصيل و بيزنس موفق بودن مهم نيست، مهم اين است که در عرصه عمومی و سياسی حضور داشته باشيد که منشا اثر باشيد.
گنجی در بخش پرسش و پاسخ به پرسش های بسياری از حاضران پاسخ داد و در پايان با اشاره به تظاهرات ضد جنگ آمريکايی ها در سراسر آمريکا در روز گذشته(شنبه)، از ايرانيان خواست تا هر چه زودتر برای برگزاری تظاهرات اعتراضی به حمله آمريکا اقدام کنند.
*سازمان CJFE متشکل از ۳۰۰ روزنامه نگار، نويسنده مطبوعاتی، ناشر، توليدکننده رسانه ای و دانشجو که برای گسترش آزادی بيان و مطبوعات در کانادا و در جهان فعال هستند.

هیچ نظری موجود نیست: