۱۳۹۲ مهر ۶, شنبه

درخواست روزنامه نگاران کانادايی برای آزادی روزنامه نگاران دربند ايرانی

27 بهمن 1391
رادیو فردا: یک سازمان معتبر کانادایی به بازداشت روزنامه نگارانی ایرانی واکنش نشان داده و خواستار آزادی آن‌ها شدند. همچنین تعدادی از ایرانیان مقیم تورنتو از گروههای مختلف روز شنبه ۲۱ بهمن با برگزاری گردهمایی به دفاع از روزنامه نگاران بازداشتی پرداختند.
سازمان روزنامه نگاران کانادایی مدافع آزادی بیان در بیانیه‌ای خطاب به وزیر دادگستری دولت جمهوری اسلامی خواستار آزادی روزنامه نگاران بازداشتی شد و از جمهوری اسلامی خواست به نگرانی این سازمان در ارتباط با بازداشت روزنامه نگاران پاسخ دهد.
مرتضی عبدالعلیان، تنها ایرانی عضو هیئت مدیره سازمان روزنامه نگاران کانادایی مدافع آزادی بیان که مقر آن در تورنتو است، با تاکید بر اینکه این سازمان معتبر‌ترین نهاد کانادایی در دفاع از آزادی بیان به شمار می‌رود، به رادیو فردا گفت که این نهاد کانادایی به محض اطلاع از بازداشت روزنامه نگاران ایرانی در چند روز گذشته واکنش نشان داد و نامه‌ای به وزیر دادگستری جمهوری اسلامی ارسال کرد.
وی در حاشیه گردهمایی اعتراضی روز شنبه ۲۱ بهمن ماه در تورنتو که در حمایت از روزنامه نگاران بازداشتی در ایران برگزار می‌شد، به رادیو فردا گفت: این سازمان در صدد است اقدامات دیگری انجام دهد. به گفته این عضو هیئت مدیره سازمان روزنامه نگاران کانادایی مدافع آزادی بیان، این سازمان به بررسی وضعیت روزنامه نگاران در یکسال گذشته پرداخته و قرار است نامه‌ای به قوه قضائیه جمهوری اسلامی ارسال و دلایل برخوردهای غیرقانونی با روزنامه نگاران را جویا شود.
از سویی دیگر تعدادی از ایرانیان مقیم تورنتو روز شنبه ۲۱ بهمن با برگزاری گردهمایی به دفاع از روزنامه نگاران بازداشتی پرداختند. در گردهمایی اعتراضی روز شنبه ۲۱ بهمن ماه در تورنتو علاوه بر مرتضی عبدالعلیان، فرخ زندی رئیس کنگره ایرانیان کانادا، رضا مریدی نماینده مجلس ایالت انتاریو و تعدادی دیگری از فعالان مدنی ایرانی کانادایی سخنرانی کردند و خواستار آزادی روزنامه نگاران زندانی در ایران شدند.
رئیس کنگره ایرانیان کانادا در صحبت‌های خود به اهمیت تحریم‌های حقوق بشری و هوشمند اشاره کرد و با ذکر مقالاتی از نشریات خارجی نقش ویژه نهادهای ایرانی خارج از کشور را در دفاع از حقوق بشر در ایران یادآور شد. وی گفت دولت کانادا در صدد برقراری دیالوگ با مردم ایران است و برای این منظور در حال برنامه ریزی است.
سلمان سیما، یکی از برگزار کنندگان این مراسم و عضو سازمان دانشجویان و دانش آموختگان لیبرال به رادیو فردا گفت: این حداقل کاری است که ایرانیان خارج از کشور می‌توانند انجام دهند. امیدواریم با توجه به اینکه دولت کانادا همواره در دفاع از حقوق بشر در ایران پیشگام بوده است بتوانیم فشار‌های بیشتری بر جمهوری اسلامی در جهت رعایت حقوق بشر وارد کنیم. تجربه ثابت کرده است که ایجاد فشارهای حقوق بشری بر روی جمهوری اسلامی به نفع زندانیان سیاسی تمام شده است.

هیچ نظری موجود نیست: