۱۳۸۷ اردیبهشت ۲۱, شنبه

گزيده هائي از آخرين مصاحبه ولادمير نابوکوف
بقلم : رابرت رابينسون
برگرفته از کتاب ولادمير نابوکوف با ويرايش پيتر کنل
برگردان: علي گرجي

ادامه..
ر-ر: جهان ميداند که شما همچنين يک لپيدوپتريست ( حشره-پروانه شناس) هستيد اما ممکن است ندانند که اين مبحث از چه مواردي بحث ميکند. آيا ميتوانيد پروسه گرفتن تا بنمايش گذاشتن جمع آوري پروانه ها را توضيح دهيد؟
و-ن: تنها پروانه هاي معمولي ؛ پروانه هاي پر زرق و برق از مناطق استوايي ؛ در يک قوطي گرد گرفته بين يک ماسک قديمي و تصوير خشک وعاميانه بنمايش گذاشته ميشوند. ولي چيزهاي کمياب و نفيس در درون قفسه هايي از کشوهاي شيشه اي نگهداري ميشوند. اما در مورد پروسه گرفتن ؛ آنست که ؛ البته ؛ وجد دردنبال کردن زيبايي غير قابل وصف ؛وگرفتن آنها بر روي صخره هايي که محل طبيعي زندگي آنهاست ؛ و همچنين لذت زياد بردن از ديدن يکي از پروانه ها از ميان پروانه هاي شکسته شده ديگر در درون يک قوطي کهنه بيسکويت فرستاده شده توسط يک کشتيران از يک جزيره دور.
ر-ر: يکي ميتونه هميشه يه سرگيجه ملايمي را ايجاد کند به اينکه ممکن بود جويس نه بعنوان يک نويسنده بلکه بعنوان يک شکل و معني وجود ميداشت ؛ آيا احساسي در شما وجود دارد که نقش ديگري را از دست داده باشيد؟ بجاي آن چه چيزي را که قابل تحملتان باشد ميگذاريد؟
و-ن: آه ؛ بله ؛ هميشه تعدادي سرگرمي آماده دارم چنانچه يکي از سرگرميها را از دست بدهم. عنوان پروانه شناس در کاوش معروفترين جنگلها هميشه در صدر سرگرميها قرار دارد ؛ پس از آن استادي بزرگ شطرنج؛ بعد سرو زدن بدون برگشت توپ تنيس ؛ و بعد هم دروازه باني و گرفتن يک ضربه تاريخي ؛ و بلاخره؛ نوشتن انبوهي از نوشته هاي نا شناخته -آتش رنگ پريده؛ لوليتا؛ آدا- که وارثان من آنرا کشف و انتشار دادند.
ر-ر: آلبرتو موراويا معتقد است که هر نويسنده اي تنها از يک چيز مينويسد - عقده اي که دائم رشدش ميدهد . آيا موافقي ؟
و-ن: من آلبرتو موراويا را نخوانده ام اما عقيده اي را که شما نقل قول کردي مطمئنا در مورد من اشتباه است . ببر سيرک از شکنجه گرش دچار عقده روحي نيست ؛ وقتيکه من با شلاقي نزديک ميشوم کاراکتر هاي من چاپلوسانه فروتني ميکنند. من کل خياباني را با درخت هاي خيالي ديده ام که وقتي با تهديد عبور من روبرو شوند برگها يشان ميريزد .اگر عقده اي داشته باشم مواظبم تا درشکل داستان آشکارش نکنم.
ر-ر: آقاي نابوکوف ؛ متشکرم.
و-ن: خوش آمديد ؛جوريکه در کشوري که اختيار کرده ايم ميگوئيم .
-پايان-

هیچ نظری موجود نیست: