۱۳۹۳ فروردین ۱۳, چهارشنبه

مبارزه سیاسی پیگیر و درازمدت نیروهای چپ در السالوادر نتیجه داد


عکس - کوماندانته لیونل گونزالس
با تصمیم و عزمی راسخ نیروهای فارابوندو مارتی که در جنگلها با رژیم مبارزه میکردند در سال ۱۹۹۲ تن به صلح با رژیم داده مبارزه جدید و گسترده ای را در شهرها آغاز کردند و پس از ۲۱ سال کار و تلاش مستمر و سازماندهی توانستند نیروهای راست و افراطی را کنار زده به قدرت برسند
در سال ۱۹۹۷ طی مسافرتی که به السالوادر داشتم با لیونل گونزالس یا سالوادر سانچز سران رهبر فارابوندو مارتی در دفتر کارش در ستاد فارابوندو مارتی در سان سالوادر مصاحبه کردم او در آنزمان از مشکلاتی که پیش رو داشتند و همچنین از ترور اعضای فارابوندو مارتی توسط نیروهای راست افرا طی با من سخن گفت اما مبارزه را با تمام مشکلات و حساب شده به پیش بردند و اخیرا در انتخابات به پیروزی رسیدند و کوماندانته گونزالس بعنوان رییس جمهور انتخاب گردید 
در سال ۱۹۹۷ پس از بازگشت از ال سالوادر گزارشی از این سفر و دیدار تهیه و آنرا در هفته نامه ایران استار در تورنتو با نام محمد نوبهار بچاپ رساندم که در عکسهای زیر مشاهده میکنید:




این پیروزی را به مردم السالوادر و به فارابوندو مارتی تبریک می گویم

April 2,2014 

خبر برگرفته از سایت پیک نت

 
نتیجه انتخابات السالوادو
جبهه چپ
در امریکا لاتین تقویت شد!
اومانیته- ترجمه الف. آذرفریتاش
 
نتخابات ریاست جمهوری در السالوادور برگزار شد و "سالوادور سانچز" رهبر کنونی جبهه آزادیبخش ملی "فاربوندو مارتی"  با 50.11 در صد اراء رئیس جمهور السالوادور شد.
رهبر الیگارشی ضد کمونیست حزب راستگرای "ا .ر.ای. ن. ا"پیروزی سالوادور سانچز را یک تقلب خواند و به دادگاه عالی الساوادور شکایت کرد . با اینکه رهبر گذشته جنبش چریکی السالوادور که به "لیونل گونزالس" مشهور است (در طول جنگ های داخلی "1992ــ 1980) پیروز انتخابات شد اما تنش ها در السالوادور منتفی نیست.  جبهه فاربوندو مارتی اکنون سالهاست "مبارزه مسلحانه" را خاتمه داده و راه حل مسالمت آمیز را برای فعالیت سیاسی برگزیده است. با اینکه از سال 2009 جبهه جنبش ازادی بخش فارابودو مارتی قدرت را در السالوادور در اختیار داد اما السالوادور مانند همسایگان خود هنوز زیر فشار ساختار اجتماعی الیگارشی مالکانی است که اکثر بخش های اقتصادی را در انحصار خو دارند و کنترل می کنند. پیشرفت هایی از زمان به قدرت رسیدن جبهه آزادیبخش در تاریخ اقتصادی و سیاسی السالوادور ثبت شده است، اما همچنان نیروهای راستگرای افراطی اهرم های اصلی اقتصادی را در اختیار دارند و بویژه نمایندگان راستگرا اکثریت پارلمان را در اختیار دارند و چریک های سابق نمی توانند بر روی پارلمان حساب کنند.
اکنون گروهای شبه نظامی وابسته و مورد حمایت الیگارشی مالی دست از مبارزه سیاسی بر نمی دارند و با شعار "وطن بله، کمونیست نه " و "السالوادور گور کمونیست ها خواهد شد " وارد میدان شده اند.
علاوه بر مشکلات ساختاری چالش های بزرگی در انتظار دولت آینده است. امنیت ملی و پایان بخشیدن به خشونت، فقری که 40 درصد جمعیت را در بر دارد، از اولویت های دولت آیند ه است . نیروهای چپ و دمکراتیک امریکای لاتین از پیروزی "سالوادور سانچز" استقبال کردند. اوو "مورالس" رئیس جمهور بولیوی پیروزی همتای خود را تبریک گفتند و آن را "پیروزی بلوغ سیاسی مردم السا لوادور و عزم آنها برای دفاع از دمکراسی" اعلام کردند.

"دانیل اورتگا" رئیس جمهور نیکاراگوئه نیز پیروزی سانچز را تحسین کرد و گفت: "با این پیروزی اتحاد کشورهای چپ امریکای لاتین گسترش یافت"
رئیس جمهور ونزوئلا "نیکلاس مدور" نیز نتیجه انتخابات السالوادور را پیروزی چپ امریکای لاتین اعلام کرد.
پیک نت 29 اسفند















هیچ نظری موجود نیست: