۱۳۹۱ آذر ۳۰, پنجشنبه

برگزاری تولد ضیاء نبوی و گرامیداشت چهلم ستار بهشتی در تورنتو




اخبار روز: www.akhbar-rooz.com 
يکشنبه  ۲۶ آذر ۱٣۹۱ -  ۱۶ دسامبر ۲۰۱۲

اخبار روز - گزارش دریافتی: روز پنجشنبه سیزدهم دسامبر ۲۰۱۲ گروهی از هم وطنان ساکن در شهر تورنتو و فعالین حقوق بشر از ملیت های مختلف به دعوت عفو بین الملل تورنتو (حلقه ایران) در آستانه شب یلدا در مراسم "شعرخوانی برای حقوق بشر" شرکت کردند.
در ابتدای این مراسم که به زبان انگلیسی برگزار شد؛ یکی از اعضای عفو بین الملل تورنتو توضیحات کوتاهی را در مورد شب یلدا و همچنین در مورد "ضیاء نبوی" ارائه داد. ترجمه شعری که ضیاء نبوی در اعتراض به حکم سنگینش خطاب به قاضی پرونده اش "پیر عباسی" از داخل زندان سروده بود نیز به زبان انگلیسی خوانده شد.
در این مراسم شعرهایی از شاعران فرانسوی، ایرانی، کانادایی و چند متن ادبی قرائت شد.
"سلمان سیما" عضو گروه دانشجویان و دانش آموختگان لیبرال ایران که مدتی هم بندی ضیاء نبوی بوده است:«با ذکر خاطره ای از ضیاء به گذشت و فداکاری ضیاء نبوی و روحیه ی بالای وی در زندان اشاره کرد و گفت:«ضیاء از رتبه های ممتاز کنکور کارشناسی ارشد بوده است. او به ممنوع التحصیل شدن دانشجویان اعتراض داشت. دلیل حکم سنگین زندان او هم اساسا همین هست که او همراه با مهدیه گلرو، مجید دری، پیمان عارف، شیوا نظر آهاری و دیگر دوستان دنبال حق تحصیل برای همه دانشجویان بود و دروغ حکومت را که می گفت: ما دانشجوی ستاره دار نداریم، افشاء کرد.»
آقای مرتضی عبداللعلیان_ روزنامه نگار _ با اشاره به پیوند شب یلدا و حافظ، شعری از حافظ را به زبان انگلیسی قرائت نمود.
آنتونلا مگا همسر حمید قاسمی شال شهروند ایرانی_کانادایی محکوم به اعدام که در زندان اوین به سر می برد نیز شعر معروف سعدی "بنی آدم اعضای یکدیگرند" را به دوزبان انگلیسی و فارسی خواند.
در ادامه یک فعال حقوق بشر عراقی هم دلنوشته ای برگرفته از آخرین نوشته های ستار بهشتی خواند که مورد تحسین واقع شد.
همچنین چهار تن از هم دانشگاهیان و دوستان ضیاء که پیش از انتخابات سال ٨٨ با ضیاء نبوی هم بند بودند پیامی به این مراسم فرستاده بودند که ترجمه انگلیسی آن خوانده شد:« چند سالی از نبودنت میگذرد. چند روز؟ دقیقا نمیدانیم، راستش حسابش دیگر از دستمان در رفته است، اینجا، بابل، همینجا که روزهایی بسیار را در کنار هم میگذراندیم، هوا سرد است و بارانی! خش خش برگهای پاییزی زیر پاهایمان ناپدید شده است، و همه چیز می رود که جای خود را به زیبایی ویرانگر زمستان بدهد، و گذرگاه های دانشگاه عجیب قدم هایت را زیر این آسمان پر آشوب کم دارد.
دلمان برای خنده هایت تنگ شده، همان ها که برایمان یادآور گذران هر لحظه و هر شخصیت و هر امکان این دنیا بود. دلمان میخواهد دوباره کنارمان باشی، با هم شعر بخوانیم، بحث کنیم، به یکدیگر فحش بدهیم، سر هم داد بزنیم و سر آخر فارغ از هرآنچه برما گذشت، به روی یکدیگر بخندیم که هر چه هست، بود، و خواهد بود نیز می گذرد. رفیق عزیزمان ضیاء، گر چه شاید نبودنت برایمان قابل تحمل باشد اما هیچ گاه حتی اگر تا ابد بگذرد نخواهیم توانست که درد نبودنت را عادت کنیم.
تولدت مبارک، به امید روزهای پر از خنده، در کنار هم در فردای روشنی که خواهد آمد.
دوستانت: محسن برزگر، علی تقی پور، سعید یعقوبی نژاد، ایمان صدیقی»
سپس کیک تولد ۲۹ سالگی ضیاء نبوی که عکس وی بر روی آن چاپ شده بود توسط خانم "سارا تخشاء" عضو هیئت مدیره کنگره ایرانیان کانادا بریده شد. شرکت کنندگان عکس هایی از دانشجویان زندانی: مهدی خدایی، مجید توکلی، بهاره هدایت، شیوا نظر هاری، حسن اسدی زیدآبادی، آرش صادقی، مجید دری و همچنین عکس هایی از نسرین ستوده، عبدالله مومنی، حشمت الله طبرزدی، ستار بهشتی و ... در دست داشتند.
از نکات قابل ذکر در این مراسم جمع آوری پیام های تبریک به مناسبت تولد ضیاء نبوی بود. برخی از شرکت کنند گان در این مراسم که خود از زندانیان پیشین جمهوری اسلامی بودند و با زندان کارون اهواز بیگانه نبودند پیام های پر احساسی نوشته بودند. بر روی میزی که عکس زندانیان قرار داده شده بود طومارهای اعتراضی برای آزادی ضیاء نبوی، حمید قاسمی شال و نسرین ستوده قرار داشت. همچنین شرح مختصری از وضعیت بیش از سی دانشجوی زندان که بر روی بروشورهایی چاپ شده بود در اختیار شرکت کنندگان قرار گرفت.
شرکت کنندگان در پایان مراسم با در دست داشتن شمع و عکس هایی از ستار بهشتی یاد و خاطره ستار بهشتی را گرامی داشتند.