۱۳۸۶ بهمن ۹, سه‌شنبه

اخيرا کتاب " قلب بزرگ" را خوانده ام که همسر دانيل پرل روزنامه نگار وال استريت جورنال , مارين پرل نوشته است.دانيل پرل روزنامه نگاريست که در پاکستان ربوده شد و پس از چند هفته معلوم شد که افراد القاعده سر او را بريده و بد نش را هم تکه تکه کردند. از روي اين نوشته فيلمي هم تهيه شده. فيلم را هنوز نديده ام. آنجولينا جولي هنر پيشه هاليوود مثل بونوي خواننده علاقه به حل مسائل انساني نشان ميدهد که نقش مارين رادر اين فيلم بازي ميکند. بيشتر اين کتاب را در حين مسافرت از سر کار به خانه يا بالعکس در مترو خوانده ام.کتاب از آن کتابهايي است که نمي شود آن را بست.مارين بحق آن را خوب نوشته.اما مارين با مسايل و شخصيت افرادي که براي سازمانهاي اطلاعاتي پاکستان" آي اس آي" کار ميکنند آشنا نيست.پس از ربودن" دني" همين افراددر ستاد مارين جمع ميشوند تا دني را پيدا کنند.مآرين بنظر ميرسد که به حرفهاي بعضي از آنها اعتماد ميکند.براي مثال" کاپيتان "؛ که يک نوع نزديکي بين آنان بوجود ميآيد.سئوال بزرگي که برايم مطرح شد اين است که چگونه آي اس آي زماني که تنها پرويز مشرف به واشنگتن ميرود دستگيري آدم ربايان را اعلام ميکند.او در نزد جورج بوش بود که دستگيري "عمر شيخ محمد" رباينده دني را اعلام ميکند. عمر شيخ محمد هم به القاعده و هم به آي اس آي مربوط بود. پاکسان کشوري است که هم يک مرکز جهاد و گروهاي جهادي است و هم مرکز و ميدان ترانزيت بين المللي قاچاقچيان ترياک ؛انواع موادمخدر ؛ حشيش و هروئين.
مارين مينويسد:
دني در مورد بافتن بزرگترين قالي جهان در ايران مقاله نوشت ( اينکه با بافتن اين قالي ؛ شهر کوچکي دنبال يک کف يا زمين واقعا بزرگي ميگردد.)
اينکه حميد گل رئيس آي اس آي وزارت اطلاعات پاکستان از سال 1987-1989 بود . حميد گل آرشيتکت جهاد افغانستان ؛ مردي که مغز متفکر اين جنگ با پشتيباني مالي "سي آي ا "است.بعضي ها حميد گل را پدر خوانده طالبان مينا مند.
ادامه دارد....

هیچ نظری موجود نیست: